13th MÓZG FESTIVAL International Contemporary Music and Visual Arts Festival

en
Mózg Festival

13th
Mózg festival
28.11-02.12.2017

down

Warszawa

Joey Baron • Marcos Baggiani • Cyril Bondi • Łukasz Bluszcz • Ula Bugajeva • Audrey Chen • Marina Cyrino • Alexis Degrenier • D’incise Degrenier • Ferran Fages • Michael Fischer • James Ginzburg • Tomasz Gwinciński • Roomet Jakapi • Sławek Janicki • Qba Janicki • Madeleine Jonsson Gille • Merje Kägu • Aleksandra Klimczak • Krzysztof Magura • Jerzy Mazzoll • Jan Młynarski • Andrzej Papuziński • Paul Purgas • Alex Reviriego • Doron Sadja • Robyn Schulkowsky • Dominik Strycharski • Vasco Trilla • Radosław Włodkowski • Janusz Zdunek •

Organizator Główny:

FUNDACJA MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ I FORM INTERDYSCYPLINARNYCH

Współorganizator:

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera

Partnerzy:

Miasto Stołeczne Warszawa Austriackie Forum Kultury w Warszawie copiepriveesacem

piątek 22.09.2017 / Studio Polskiego Radia im. W. Szpilmanakup bilet

Joey Baron Robyn Schulkowsky
Joey Baron
& Robyn Schulkowsky
(koncert)
GODZ. 20:00

Nieograniczeni przez standardowe modele brzmienia i rytmu, mistrzowski duet Robyn Schulkowsky i Joey Baron kontynuuje poszukiwania precyzji, noise’u i piękna. Minione 15 lat w karierze tej dwójki artystów objęło m.in. wydanie albumu „Dinosaur Dances”, rezydencję na Grand Central w Nowym Jorku, trwającą współpracę z ekspertem ds. danych dr. Nilamem Ramem i Studio Lab „Playing the Archives”, bliską współpracę z kompozytorem Christianem Wolffem, a także występy oraz warsztaty w Ameryce Południowej, Stanach Zjednoczonych, , Europie i Chinach. Drugi album duet zostanie wydany w grudniu.

Joey Baron zaczął grać w wieku 9 lat. Przez lata rozwinął wyjątkowe, mistrzowskie podejście do tworzenia muzyki na zestawie perkusyjnym, co jest widoczne na przykładzie jego długoletniej współpracy z takimi ikonami jazzu jak Jim Hall, Steve Kuhn i John Abercrombie. Jego długa współpraca z Billem Frisellem została udokumentowana i wydana jako „JUST LISTEN” w Relative Pitch Records w 2013.

Obecnie, Baron koncertuje solo, prowadzi warsztaty i masterclass, a także współpracuje z Johnem Zornem nad projektem „Now This” z udziałem Gary’ego Peacocka i Marca Copelanda, tworzy „Sound Prints” z Joe Lovano i Dave’m Douglasem, oraz gra w nowym trio duńskiego giatrzysty Jakoba Bro z basistą Thomasem Morganem.

Robyn Schulkowsky jest znaną na całym świecie wykonawczynią muzyki eksperymentalnej i kompozytorką zaangażowaną w ciągłe poszukiwania nowych wymiarów dźwięku i rozwijanie nowych niecodziennych instrumentów. Ma na swoim koncie wiele prawykonań i nagrań najważniejszych kompozycji perkusyjnych XX i XXI wieku. Schulkowsky współpracowała lub pracuje z kompozytorami takimi jak Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis, Morton Feldman, John Cage, Christian Wolff, artystami Guentherem Ueckerem i Manon de Boer, choreografami Mercem Cunninghamem i Sashą Waltz oraz wieloma innymi.

wtorek 28.11.2017 / Warsaw Dance Departamentbilet: 10 zł

Dominik Strycharski koncert z udziałem improwizującej grupy tanecznej
GODZ. 20:00

Dominik Strycharski to polski kompozytor, flecista prosty, wokalista, improwizator, performer i publicysta. Jest kompletnie wszechstronnym twórcą fascynującym się praktycznie każdym przejawem muzyki. Zajmuje się zarówno muzyką jak i dźwiękiem samym w sobie. Gra i komponuje współczesny jazz, w wielu elektrycznych i akustycznych odsłonach, muzykę współczesną, elektroniczną, teatralną, posthiphop, noise a także różne odmiany improwizowanej muzyki, we własnym projekcie Doministry oraz w zespołach Pulsarus, Organic Panic oraz Prophetic Fall. Od ponad dziesięciu lat prowadzi eksperymentalne warsztaty wokalne w których łączy rozwój świadomości własnego głosu z improwizacją oraz działaniem w grupie. Głos jest traktowany jak instrument a improwizacja jako podstawowe narzędzie ludzkiej kreatywności.

Irad Mazliah jest niezależnym artystą scenicznym, performerem, choreografem, artystą interdyscyplinarnym i terapeutą. Jest dyrektorem artystycznym i założycielem Movementum Foundation. Stworzył centrum tańca / dom kultury, który oferuje profesjonalne kursy dla tancerzy tańca współczesnego i stanowi także centrum badań na ciałem – Warsaw Dance Department w PKiN. Celem instytucji jest wspieranie rozwoju partnerów i budowanie świadomości ruchu i kultury ciała. Jest inicjatorem otwartego cyklu improwizowanych wieczorów # I M Space dla zawodowych tancerzy, muzyków i performerów. Aktywnie promuje taniec współczesny i kulturę ciała poprzez tworzenie, nauczanie i wspieranie artystycznych oraz badawczych projektów w Polsce. Jego podejście do pracy artysty scenicznego „występujący jest jak kameleon w ludzkiej skórze” skłoniło Irada do rozpoczęcia współpracy z twórcami.

Maria Stokłosa jest choreografką i tancerką. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Bierze aktywny udział w życiu tanecznym w Polsce. W 2013 powołała do życia Centrum w Ruchu – kolektyw oraz miejsce dla eksperymentalnej choreografii w Warszawie. Od 2008 organizuje warsztaty i rezydencje choreograficzne w Domu Pracy Twórczej Burdąg. Jako edukatorka współtworzyła z Iloną Trybułą Laboratorium Improwizacji, prowadziła także autorski program edukacyjny Lab Nowego Tańca. Obecnie prowadzi zajęcia w Szkole Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym oraz w Warsaw Dance Department, a także liczne warsztaty tańca, improwizacji i choreografii w Polsce i zagranicą.

Takako Matsuda jest tancerką tańca współczesnego. Prezentowała swoje choreografie na wielu festiwalach, głównie w USA (NY), Finlandii, Japonii i Polsce. Współpracowała min. z New Circus, Circo, Pori Dance Company (Finland), Polskim Teatrem Tańca (Poznań), oraz Teatrem Tańca Zawirowania. Obecnie współpracuje z Warsaw Dance Department jako instruktor i choreograf. Jej taniec zawiera elementy Budoh, Butoh oraz formy zaczerpnięte z azjatyckich sztuk walki. The New York Times nazwał Takako Matsudę tancerką magicznej ciszy.

Zebrani przez Warsaw Dance Department, na parkiecie studio WDD w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie - pod parasolem MÓZG FOUNDATION, w ramach 13th Mózg Festival – Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych, zabierzemy Was na podziemną eskapadę w poszukiwaniu tego, co kryje się w głębi, w sub-ziemi, w sub-duszy, w sub-przestrzeni, i tam zatańczymy. Niech sub-kultura raz jeszcze wypłynie na powierzchnię.

Irad Mazliah, dyrektor artystyczny Warsaw Dance Department

środa 29.11.2017 / Austriackie Forum Kulturywstęp wolny

Sól Ziemi
Ecofilms about us
„Był sobie las”, reż. Luc Jacquet (film)
GODZ. 18:00

Dokument nagrodzonego OSCAREM za „Marsz pingwinów” Luca Jacqueta zabiera widzów w niesamowitą podróż w głąb lasów tropikalnych. „Był sobie las” to fascynująca i zachwycająca wizualnie podróż do świata natury, w głąb tajemniczych lasów deszczowych Peru i Gabonu, pokazująca największe cuda tamtejszej fauny i flory. Przewodnikiem widzów po lasach tropikalnych jest ceniony francuski przyrodnik Francis Hallé. Zdjęcia do dokumentu kręcone były od czerwca do listopada 2012. Twórcy wykorzystali zarówno tradycyjne kamery, jak i drony, które pozwoliły na sfilmowanie pełnej panoramy amazońskiej przyrody. Dokument wzbogacony jest animacjami i rysunkami autorstwa Francis Hallégo.

Homo sapiens
Ecofilms about us
„Homo sapiens”, reż. Nikolaus Geyrhalter (film)
GODZ. 20:00

Co pozostanie z naszej cywilizacji, gdy w końcu wyginiemy? Puste przestrzenie, opuszczone budynki, sklepy, kina, szpitale, biura, szkoły, biblioteki, parki rozrywki i więzienia. Ruiny miast, które coraz bardziej porastać będzie roślinność. Zarośnięte wysypiska śmieci i zbiorniki wody czy rozpadający się na drodze asfalt… Przestrzeń, w której mieszkamy, po naszej zagładzie ponownie przejmie natura, z której kiedyś brutalnie ją wyrwaliśmy. Film, kręcony przez 4 lata w Europie, USA, Japonii i Argentynie, jest krytycznym portretem naszej cywilizacji. Zbudowany wyłącznie z precyzyjnie skomponowanych, statycznych ujęć, pozbawionych jakiegokolwiek komentarza. Przyglądamy się życiu ludzi na Ziemi, ich stosunkowi do zwierząt, drugiego człowieka, wojen. Brak tu obrazów przestrzeni prywatnych. Oglądamy wyłącznie miejsca publiczne: biura, hale sportowe, magazyny, szkoły, szpitale, sklepy. Poznajemy sposób organizacji życia na naszej planecie, a także wpływ, jaki rozwój technologii ma na degradację naszej cywilizacji. Widzimy miejsca opuszczone, zapomniane, odzyskane przez naturę i zwierzęta. Film jest głębokim spojrzeniem na wpływ, jaki ludzkość wywarła na Ziemię, próbą przewidzenia przyszłości, jaka nas czeka i oceną roli człowieka w dobie kryzysu ekologicznego. Czy mamy szansę na zmianę? Co powinniśmy w tym kierunku zrobić? Czy nie jest już za późno? Ten medytacyjny, poetycki esej o skończoności naszego gatunku zachęca do medytacji nad kruchością człowieka, do refleksji nad upływającym czasem i chwilą.

czwartek 30.11.2017 / Austriackie Forum Kulturywstęp wolny

Ecofilms about us
„Punkt krytyczny. Energia odnowa.”,
reż. Łukasz Bluszcz (film)
GODZ. 17:00 Po seansie debata z czołowym polskim ekofilozofem Prof. Andrzejem Papuzińskim oraz reżyserem filmu Łukaszem Bluszczem

Pierwszy, polski, pełnometrażowy film dokumentalny na temat zmian klimatu i nieuchronnej rewolucji energetycznej. Twórcy w jasny sposób pokazują, dlaczego klimat nagle się zmienia i przed jakimi wyzwaniami w związku z tym staje nasza cywilizacja. Dowiadujemy się, co sprawiło, że równowaga klimatu na Ziemi została zachwiana i jakie są tego skutki. Czy realna jest przyszłość oparta jedynie na węglu i ropie? Czy można poradzić sobie ze smogiem i co musi się wydarzyć, żeby nie doszło do tragedii na miarę zagłady dinozaurów? Odpowiedzi na te i wiele innych intrygujących pytań szuka aktor Marcin Dorociński. Cały świat, a więc także Polska, stoi przed widmem powodzi, suszy, braku wody pitnej i jedzenia. Ciepłe kaloryfery w chłodne dni, lody w lecie, światło czy woda w kranie, o paliwie do samochodu nie wspominając – nie chcemy z tego zrezygnować, ale będziemy zmuszeni wytwarzać energię w inny sposób. Twórcy zwracają uwagę na kwestię alternatywnych źródeł energii i problemów, z jakimi borykają się w naszym kraju ich zwolennicy. Film ostrzega przed nadchodzącą katastrofą i proponuje rozwiązania mogące pomóc w jej powstrzymaniu. Zmiany już zachodzą – widać je także w Polsce. Właśnie znaleźliśmy się w Punkcie krytycznym.

Łukasz Bluszcz
Producent, reżyser i scenarzysta dokumentalny, związany z Vision House Productions. Pracował jako dziennikarz i producent lokalny dla globalnych stacji informacyjnych, jak BBC, AL Jazeera, Discovery, Channel 5 i inne. Autor scenariuszy dokumentów „Efekt Chopina” (BBC World, TVP2) i „Był Bunt” (Al Jazeera, TVP Kultura). Producent i reżyser programów Discovery Channel Polska: „Przystanek Bieszczady”, „Polska: Operacja Zmiana” i in. „Punkt Krytyczny. Energia odNowa” to jego pełnometrażowy debiut reżyserski.

Andrzej Papuziński
Filozof i socjolog; profesor w Instytucie Nauk Politycznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Zakładu Polityki Zrównoważonego Rozwoju; autor 4 monografii i ok. 110 artykułów naukowych, redaktor i współredaktor 8 prac zbiorowych; laureat nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za książkę Życie – Nauka – Ekologia. Prolegomena do kulturalistycznej filozofii ekologii; zainteresowania profesjonalne ewoluowały od filozofii religii, przez katolicką teorię kultury i – następnie – przez współczesne filozoficzne stanowiska w dziedzinie filozofii kultury, po filozofię ekologii i etykę ekologiczną, zagadnienie edukacji ekologicznej oraz politykę ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem zasady zrównoważonego rozwoju.

czwartek 30.11.2017 / Mózg Powszechnybilet: 20 zł

Jakapi / Klimczak / Włodkowski / Magura (koncert)
GODZ. 20:00

Roomet Jakapi jest wokalistą i improwizatorem pochodzącym z Estonii. Łącząc niekonwencjonalny śpiew i elektronikę oraz dziwaczne instrumenty akustyczne tworzy w dźwiękowe podróże przez krajobrazy pełne niespodzianek. Występował z takimi artystami jak: Emilio Gordoa, Fred Frith, Louise Dam Eckardt Jensen, Jerzy Mazzoll, Sławek Janicki, Gintas K, Taavi Kerikmäe, Mart Soo, Phlox, Ensemble U: oraz wieloma innymi. Obecnie, jest członkiem eksperymentalnego zespołu Punkt Nihu, AtgRuioFallA, Kreatiivmootor i Impromachine4000. Jest także wykładowcą akademickim, a jego badania koncentrują się na wczesnej współczesnej filozofii.

Aleksandra Klimczak to nietypowy sopran, a jak mówi sama o sobie – śpiewaczka [nie]operowa. Eksperymentuje z głosem i elektroniką. Próbuje łamać bariery gatunkowe w muzyce i innych dziedzinach sztuki. Z jednej strony występując z klasycznym repertuarem, a z drugiej - romansuje z improwizacją, rozszerzonymi technikami wokalnymi, fieldrecordingiem i performancem. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie. Jej domeną od początku studiów jest współpraca z reżyserami i kompozytorami młodego pokolenia, w szczególności jako wykonawczyni prapremier. Nieustannie poszukuje niestandardowej drogi egzystencji śpiewaczki operowej. Występuje w nowatorskich projektach, łączących operę z teatrem dramatycznym.

Radosław Włodkowski to muzyk eksperymentalny, programista, socjolog. Udziela się w ramach improwizowanych projektów głównie na scenie warszawskiej. Naukę gry rozpoczął w wieku lat 7. Ukończył szkołę muzyczną w klasie fortepianu i to właśnie on jest instrumentem jego pierwszego wyboru. Poza instrumentami klawiszowymi gra również na fletach, klarnecie i gitarze akustycznej. Wykorzystuje także wszelkiego typu zabiegi sonorystyczne oraz przedmioty. Stara się w świadomy sposób łączyć na pozór sprzeczne światy: zaawansowanej technologii i tego co najbardziej prymarne, harmonii i dysharmonii, formy i jej braku. Dźwięki syntetyczne łączy z organicznymi, tworząc zaskakujący, a jednocześnie charakterystyczny i spójny dla niego świat.

Krzysztof Magura to gitarzysta improwizujący i eksperymentujący, urodzony w Warszawie, związany ze sceną muzyki mniej lub bardziej jazzowej wokół klubu Mózg oraz Przestrzeni Prywatnej. Współtwórca duetu Dadavoodoo oraz wielu konfiguracji z muzykami warszawskiej sceny ocierającymi się o post-punk, folk, prog, freejazz. Jako dziennikarz promujący muzykę niezależną związany niegdyś z Radiem Aktywnym, magazynem Gentleman, obecnie piszący dla portalu Infomuza.

Marina Cyrino / Merje Kägu / Madeleine Jonsson Gille
Marina Cyrino / Merje Kägu / Madeleine Jonsson Gille (koncert)
GODZ. 21:00

Marina Cyrino bada grę na flecie poprzez różnorodne interakcje ze światłem, ruchem, elementami i przedmiotami teatralnymi. Jest także muzykiem, który ma ogromne problemy z pisaniem swojej notki biograficznej. To pewnego rodzaju strach przed byciem zredukowanym do fragmentu siebie składającego się z kilku słów. To strach przed pisaniem o sobie w trzeciej osobie, nawet jeśli to ona jest autorką tekstu. Kiedy decyduje się mówić swoim głosem, mówi: „Poświęcam część życia na granie muzyki, a inną część, aby się nauczyć jak zostać górą. Wyjątkowo interesuje mnie słowo metamorfoza. Dzisiaj oddycham, a któregoś dnia już nie będę.”

Heidi Ilves jest poetką, kompozytorką w nurcie współczesnego jazzu i artystką wokalną z Finlandii. Lubi pełne sensu słowa i prowadzi badania nad dźwiękami. Uważa, że piękno muzyk tkwi w ciszy, akceptacji, szczerości i empatii. Wierzy, że ciekawość dziecka i głębokie połączenie z wewnętrznym ja to priorytet, a także paradoksalna prawda.

Merje Kägu to estońska gitarzystka i kompozytorka, która studiowała gitarę na Estońskiej Akademii Muzycznej i ukończyła studia magisterskie z improwizacji na Akademii Muzyki i Teatru w Gotheburgu. Swoją oryginalną muzykę miała okazję zaprezentować w Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii i Szkocji. „Muzyka to coś co przyciąga moją uwagę i ciekawość. Inspiruje mnie. Lubię tworzyć kompozycje i łączyć je z improwizacją oraz tworzyć dialog, który jest intymny, osobisty i opowiada jakąś historię. Tam, gdzie brakuje słów, mówi muzyka. Muzyczna prawda to coś dynamicznego.”

La Tene
La Tene
GODZ. 22:00

La Tene to wielopostaciowy projekt, w którego skład wchodzi trzech muzyków: Cyril Bondi, D’incise i Alexis Degrenier. Artyści spotkali się w różnych momentach swojego życia dzięki różnym projektom z tzw. sceny muzyki eksperymentalnej. Z ich dyskusji, spotkań i spędzonego wspólnie czasu wyłoniło się pragnienie tworzenia muzyki zaczynającej się od ustnego przekazu i struktury muzyki tradycyjnej i kształtowanie jej przy użyciu nowych narzędzi (elektroniki, perkusji, przedmiotów, amplifikacja). Pomysł polega na tym, aby przekształcić muzykę gór i nizin Alp, Jury i Owerni. Muzycy wykorzystują lirę korbową, instrumenty związane ze średniowieczną muzyką Owerni, oryginalny zestaw perkusyjny łączący tradycyjne bębny i dzwony oraz instrumenty elektroniczne i fisharmonia. Muzyka tradycyjna jest postrzegana jako pełny element kompozycyjny, który można zrekonstruować i opowiedzieć w inny sposób. La Tene nie unowocześnia wiecznie żywej muzyki, ale prezentuje różne schematy i rytmy poprzez ich repetycyjne przeplatanie.

Wieczór Muzyki Improwizowanej
z udziałem muzyków lokalnych oraz gości festiwalu
GODZ. 23:00

piątek 1.12.2017 / Mózg Powszechnybilet: 20 zł

BAGG*FISH
bAgg*fisH (koncert)
GODZ. 20:00

BAGG*FISH to energetyczny noise’owy duet akustyczny i improwizacyjny. Jest jednocześnie poetycki i psychodeliczny. W jego skład wchodzi badacz silnie skoncentrowany na niestabilnej teksturze sprzężenia oraz bardzo przekonującego perkusisty, który towarzyszy mu w podróży. Podczas tworzenia tej poetyckiej wirtuozerii na wysokich obrotach, BAGG*FISH nawiązują do dyskursu odwołującego się do Interstellar Space Coltrane’a, Jimi’ego Hendrixa i dzisiejszej muzyki improwizowanej i noise’u. Niedawno poszerzyli krąg swoich zainteresowań a czysto akustycznego grania do brzmienia elektro-akustycznego.

Michael Fischer – saksofon tenorowy i (bez efektów) feedback_saxophone
Marcos Baggiani – perkusja

Michael Fischer pracuje nad mówioną immanencją dźwięków saksofonu i skrzypiec, „dźwiękoobrazami” i dyrygowanymi kompozycjami instant. Dzięki stworzeniu feedbacksaxophone jest w stanie przyjrzeć się saksofonowi w szerszym kontekście noisowej rzeźby, ukształtowanej przez kilka parametrów takich jak np. mikromanipulacje padów.

Marcos Baggiani urodził się w Buenos Aires, a w 2001 roku przeprowadził się do Holandii, gdzie studiował na Akademii Sztuk w Amsterdamie oraz występował na arenie jazzowej, muzyki improwizowanej, teatralnej i performance. Jest silnie zaangażowany w interdyscyplinarne konfiguracje z tancerzami.

Ferran Fages / Alex Reviriego / Vasco Trilla
Ferran Fages / Alex Reviriego / Vasco Trilla (koncert)
GODZ. 21:00

Phicus to trio pochodzące z Barcelony, w którego skład wchodzą Ferran Fages (gitara elektryczna), Àlex Reviriego (kontrabas) i Vasco Trilla (perkusja). Muzycy rozważają ciszą, na nowo aranżują brzmienie, odrzucają tradycję. Wszystko po to, aby przemierzać swój własny harmoniczny wszechświat wykuty z energii płonącego lasu, gdzie jedynie proste, lancetowate i odwrotnie błyszczące liście pozostają przy życiu.

Audrey Chen
Audrey Chen & Doron Sadja
(koncert/spektakl multimedialny)
GODZ. 22:00

Audrey Chen to chińsko-amerykańska artystka. Zaczęła grać na wiolonczeli w wieku 8 lat i śpiewać w wieku lat 11. Po latach kształcenia w konserwatorium, w 2003 roku postanowiła zacząć szukać bardziej osobistej estetyki wyrazu. Twórczość Chen to jej własna wersja nieliniowej narracji. Spory element jej muzyki stanowi improwizacja. Grając, artystką łączy i układa warstwy dźwięków z domowej roboty syntezatorów analogowych oraz wykorzystuje preparowane i tradycyjne techniki gry na wiolonczeli oraz śpiewu. Wszystkie te elementy układa w swój osobisty język. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Chen skupiała się głównie na swojej twórczości solowej, a niedawno ponownie zaczęła używać głos jako główny instrument.

Doron Sadja to amerykański artysta i kompozytor. Jego prace skupiają się na sposobach postrzegania i doświadczania dźwięku, światła i przestrzeni. W swojej pracy wykorzystuje głównie wielokanałowe przestrzenne brzmienia – łączy elektronikę z romantycznymi syntezatorami, skrajne częstotliwości, gęsty noise oraz instrumenty akustyczne wzmocnione komputerowo. Sadja tworzy postludzką i hiperemotywną architekturę dźwiękową. Mimo tego, że każda z jego prac imponuje swoim jednostkowym i ukierunkowanym podejściem to ich efekty są różnorodne i obejmują wszystko od pochłaniających utworów o wielokanałowym dźwięku po seksualnie prowokacyjny performance / instalacje i stroboskopowy dym, lustra, lasery oraz pokazy i projekcje.

sobota 2.12.2017 / Teatr Powszechny (scena duża)Bilet: 40 zł

Jan Młynarski
Jan Młynarski (koncert)
GODZ. 20:00

Jan Emil Młynarski jest absolwentem prestiżowej szkoły Drummers Collective w Nowym Jorku. Jako producent muzyczny, kompozytor i instrumentalista stworzył swój autorski zespół – 15 Minut Projekt, z którym wydał dwie płyty. Jest współkompozytorem muzyki do spektaklu „Kamień i Popioły” w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Jest członkiem grupy Oszibarack, kierownikiem muzycznym musicalu „I Love You” wystawianego na deskach teatru Studio Buffo w Warszawie, liderem i producentem projektu Młynarski Plays Młynarski. Jest liderem tria POLE, jest członkiem grupy Baaba oraz współtworzy 67,5 Minut Projekt. Uczestniczy w projekcie „Głosy Gór”, gdzie łączy jazz ze współczesną polską klasyką pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka. Jest twórcą i liderem grupy Warszawskie Combo Taneczne oraz współtwórcą formacji Jazz Band MłynarskiMasecki.

Młynarski jest związany z warszawską wytwórnią i stowarzyszeniem LADO ABC. Jego solowy program jest z jednej strony wycinkiem z jego muzycznej rzeczywistości, a z drugiej syntezą wielu wpływów jakie przez lata kształtują go jako muzyka i artystę. Wokół akustycznego zestawu, który jest podstawowym środkiem wyrazu Janka, krąży eksperymentalna elektronika. Usłyszymy wpływy hip hopu, rytmów afrykańskich, polskich. Jest także minimalizm i ambient

Arhythmic Perfection
Mazzoll & Arhythmic Perfection (koncert)
GODZ. 21:00

Legendarna, założona we wczesnych latach 90., formacja związana z tzw. sceną yassową. Yass jako zjawisko muzyczno-kulturowe, miał na mapie Polski swoje dwa strategiczne miejsca – Trójmiasto i Bydgoszcz. I to właśnie w Bydgoszczy, w środowisku skupionym wokół słynnego klubu Mózg, w duchu eksperymentu, improwizacji i wolności w sztuce, wykrystalizował się skład Arhythmic Perfection.

Już pierwsza płyta Mazzolla i spółki, czyli słynna „a”, weszła do kanonu polskiej muzyki improwizowanej. Ważnym punktem w historii grupy był też materiał nagrany wspólnie z Kazikiem Staszewskim, czyli „Rozmowy s catem”. Pomiędzy tymi płytami Arhythmic Perfection nagrało zaś „Out out to lunch” – będące m.in. ukłonem w stronę głośnego albumu Erica Dolphy’ego. Początkowy skład zespołu to: Jerzy Mazzoll - klarnety, Janusz Zdunek - trąbka, Sławek Janicki - kontrabas, Jacek Majewski - perkusjonalia, Tomasz Gwincinski - perkusja.

W obecnym składzie nieżyjącego już Jacka Majewskiego zastąpił Qba Janicki, który wzrastał przy muzyce zespołu.

emptyset
EmptySet (koncert/spektakl multimedialny)
GODZ. 22:00

Emptyset to innowacyjny elektroniczny duet stworzony przez Jamesa Ginzburga i Paula Purgasa. Duet komponuje w obrębie skomplikowanego zbioru narzuconych przez siebie parametrów lub zbiorów zasad, a rezultaty tych poszukiwał na płycie Borders są jednocześnie minimalistyczne i ekspresywne. Skupiona na nanoszeniu zmian brzmieniowych na melodii, muzyka Emptyset to badanie związku pomiędzy rytmem, fakturą i przestrzenią. Ramy i parametry każdego projektu warunkują sposób, w jaki dźwięki lub występ się rozwijają. W przeszłości, Emptyset badali sposób, w jaki dźwięki i przestrzenie oddziałują w różnych kontekstach architektonicznych, często w lokalizacjach site-specific. Na album Borders przyjmują inne podejście i skupiają się wokół procesu wykonawczego i wykonawcy. Każdy z nich stworzył własny materialny instrument, sześciostrunowy podobny do cytry instrument oraz bęben. Emptyset chcą raczej podkreślić występ na żywo aniżeli tworzyć sekwencje przy użyciu urządzeń. Podczas gdy Purgas i Ginzburg wykorzystują staromodną elektronikę analogową, kompresując i zniekształcając sygnały, album sam w sobie jest wykonywany całkowicie na żywo, a subtelne ruchy wywołują istotne zmiany w brzmieniu.

Ginzburg, obecnie mieszkający w Berlinie, prowadzi sieć wytwórni, która obejmuje elektroniczny label Subtext i Arc Light Editions, których powtórne wydanie obejmują prace Arthura Russella. Jest znakomitym producentem i remikserem zarówno dla niezależnych, jak i większych wytwórni.

Purgas, obecnie mieszkający w Londynie, w 2009 roku założył wytwórnię We Elude Contro, która stanowi kuratorską kolekcję rzadkiej muzyki eksperymentalnej. Purgas jest artystą, pisarzem i kuratorem. Prezentował swoje projekty w galeriach Tate, Whitechapel i Serpentine. Jest także aktywnym promotorem muzyki elektronicznej w przestrzeniach eklektycznych takich jak park samochodowy czy modernistyczny pawilon.

MÓZG FOUNDATION
Fundacja muzyki współczesnej i form interdysplinarnych
03-801 Warszawa, ul. Zamojskiego 20
Telefon: +48 661 574 508
fundacja@mozg.pl
Sławek Janicki / festival director
slawek@mozg.art.pl / 661 574 508
Arkadiusz Hapka / PR
arkadiusz.hapka@gmail.com / 504 276 675